Αλεξάνδρα Γκίτση
Στη μικρή λιανική μεταφέρεται η προσπάθεια να ενισχυθούν τα έσοδα των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Ο επιμερισμός του επιχειρηματικού ρίσκου, τα στοιχεία που προκάλεσαν το ενδιαφέρον και ποια είναι η διεθνής τάση.
Η αλυσίδα My Market, συμφερόντων της οικογένειας Παντελιάδη, γίνεται μια από τις τελευταίες μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ του κλάδου που αποφάσισε να επεκτείνει το δίκτυο της μέσω του μοντέλου franchising. Δηλαδή να διευρύνει την παρουσία της σε βάθος δεκαετίας με δίκτυο 280 καταστημάτων franchise My market Local (τον προσδιορισμό Local χρησιμοποιεί και ο ΣΥΝΚΑ για το δίκτυο franchise του), επιμερίζοντας το επιχειρηματικό ρίσκο, ενισχύοντας παράλληλα τον τζίρο της και τη διαπραγματευτική της δύναμη έναντι των προμηθευτών.
Η όρεξη των μεγάλων για τη μικρή λιανική δεν είναι κάτι νέο. Σε αυτό τον χώρο, που στο μακρινό παρελθόν ήταν υπό τον έλεγχο του μπακάλη κυρίου Στέφανου ή της ΕΒΓΑ της γειτονιάς -υπαρκτά σημεία πώλησης στη δική μου γειτονιά-, καταστήματα που χάθηκαν ή περιορίσθηκαν στο πέρασμα των τελευταίων δεκαετιών όταν εμφανίσθηκε το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, έχουν επιστρέψει στο προσκήνιο υπό την ομπρέλα μεγάλων κυρίως δικτύων.
Από τους πρώτους που είδαν την ευκαιρία διείσδυσης στην κατακερματισμένη ελληνική αγορά, ήταν η αλυσίδα σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος, που από το 2004, ξεκίνησε την ανάπτυξη πανελλαδικού δικτύου καταστημάτων λιανικής πώλησης τροφίμων με τη μέθοδο της δικαιόχρησης. Πολλά χιλιόμετρα έχει γράψει και η Δ. Μασούτης που από το 2005 έχει δημιουργήσει το δίκτυο καταστημάτων express market, η αλυσίδα OK Anytime αλλά και η ΜΑΡΚΕΤ ΙΝ με το δίκτυο economy market. Από τους μεγάλους που επένδυσαν σε αυτή την αγορά ήταν φυσικά η αλυσίδα Μαρινόπουλος που πριν καταρρεύσει είχε δίκτυο 150 καταστημάτων franchise υπό την ομπρέλα της.