Στα επίπεδα του 1,5 με 2% εκτιμούν πηγές
της αγοράς ότι θα κινηθεί εφέτος ο ρυθμός ανάπτυξης στο λιανεμπόριο
καταναλωτικών προϊόντων όσο περίπου ήταν το 2019. Βέβαια,
υπό την προϋπόθεση ότι οι αρνητικές επιπτώσεις από την εκδήλωση του κορωνοϊού,
κυρίως στον τουρισμό, θα είναι ήσσονος σημασίας. Σε κάθε περίπτωση εκτιμάται
ότι δεν θα πέσει κάτω του 1%.
Εν τω μεταξύ πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία
της IRI
Hellas, η ανάπτυξη της αγοράς ανήλθε σε 1,7%.
Πρόκειται για τον τρίτο χρόνο που η αγορά καταναλωτικών προϊόντων εμφανίζει
θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, μετά από τη δραματική συρρίκνωσή του στην περίοδο
της οικονομικής ύφεσης. Βέβαια στη διάρκεια του 2019 ο τζίρος του κλάδου των
σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI Hellas, εμφάνισε ελαφρά σημεία
κόπωσης έναντι του 2018 και 2017 στην διάρκεια των οποίων η ανάπτυξη ανήλθε σε
2,7% και 2,3% αντίστοιχα.
Στα
μικρότερα καταστήματα 400 – 1.000 τ.μ. η
τάση της αξίας πωλήσεων ήταν θετική κατά 3,2% και η
συνολική συνεισφορά τους στην αξία λιανικών πωλήσεων ήταν της τάξης του 36,3%.
Τέλος, στα καταστήματα έως 400 τ.μ. η τάση
ήταν πτωτική κατά 0,3% επί συνόλου ποσοστιαίας συμμετοχής 12,9%. Όπως
συνάγεται από τα παραπάνω στοιχεία αν και στο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων
κυριαρχούν τα καταστήματα της τάξης των 1.000 και άνω τετραγωνικών μέτρων με
αθροιστικό μερίδιο 75%, οι υπεραγαγορές άνω των 2.500 τ.μ. «επελαύνουν» με
ιδιαίτερα αυξητική τάση πωλήσεων.
Πάντως αξίζει να σημειώσουμε ότι η
μείωση του ΦΠΑ σε ορισμένες κατηγορίες τροφίμων στη διάρκεια του 2019 επέδρασε
θετικά στο επίπεδο τιμών και φυσικά στην αξία των πωλήσεων.
Σε ό,τι αφορά στην κατηγοριοποίηση των
πωλήσεων ανά είδος σημειώνεται ότι η αξία πωλήσεων στα είδη οικιακής χρήσης
(καθαριστικά, απορρυπαντικά κ.ά) κατέγραψε άνοδο 1% το 2019, των ειδών ατομικής
φροντίδας και ομορφιάς 2,3% και των τροφίμων 1,6%.
Η κατηγορία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
στις υπεραγορές και τα σούπερ μάρκετ σημείωσε αύξηση πωλήσεων 0,8% το 2019,
επίπεδο σαφώς χαμηλότερο εκείνου που κατέγραψε η αγορά ως σύνολο. Αθροιστικά τα
προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αφορούσαν το 2019 ποσοστό 15,5% του συνόλου των
πωλήσεων σε υπεραγορές και σούπερ μάρκετ.